Canon PowerShot S95 – Sample Photos ISO Effects #2

This is the second set of sample pictures from the Canon PowerShot S95 and Canon EOS 550D (or Digital Rebel T2i). The main goal is to see how different ISO settings – from low to high – affects the picture quality – mainly the noise levels but also colour saturation. Because this second set is looking – image quality wise – so similar to the first set I will refer you to the first set for comments!

The “Midnight sample” to the left is an extra sample I included. Taken close to midnight with only street lamps to light the scene. The light was very yellow so I used custom white balance. ISO 1600, 1/20 sec f 2.0. Turned out alright I think! For a mysterious effect look at the dark sky on the right and you will see a strange pattern – it can also be seen if you look at the sky between the tree branches! I think it is a combination of noise and the structure of the very dark clouds that was at the time when I took this picture.

Canon S95 Samples – ISO 100 and 200

 

Canon S95 Samples – ISO 400 and 800

 

Canon S95 Samples – ISO 1600 and 3200

 

PhotomanCompareStrip – Canon PowerShot S95

Canon EOS 550D Samples – ISO 100 and 200

 

Canon EOS 550D Samples – ISO 400 and 800

 

Canon EOS 550D Samples – ISO 1600 and 3200

 

PhotomanCompareStrip – Canon EOS 550D

Hope you had some use of this second set!

, , , ,

  1. #1 by petter on December 17, 2010 - 15:00

    Hej, såg att du har ägt en wb2000. Jag har kollar mellan alla nya cameror och den verkar vara roligast samt prestera riktigt bra!

    Har även kollat på S95an som verkar vara grym.

    Nu till min fråga, han du fota nåt i vinterlanskap med wb2000? och hur blir bilderna då?
    Skall ha den när jag åker skidor, kör skoter osv. samt vardagskamera.

    Ps, du vet inte av om det släpps några nya kompakter snart?

    • #2 by sfennl on December 17, 2010 - 23:36

      Hej Petter!
      WB2000 var – som du sett i min blogg – en riktigt trevlig kamera – men med några små saker som – i alla fall jag – är ledsen att jag hängde upp mig på! Bl a lite färglösa och aningens blåaktiga bilder – speciellt i skugga! Men man kan ju göra inställningar – vitbalans, kontrast, etc. Så plåtar man i solsken mest så tycker jag att den fungerar bra – säker för dig också! Dessutom har den ett speciellt “snö”-läge som du kan använda. Jag har inte tagit vinter/snöbilder med den så jag kan inte uttala mig om den tar bra bilder då. Jag fotar lite för mycket och är nog också lite för lat 😉 för att använda RAW – men då har du ju maximal frihet att “Fixa” till bilderna i efterhand!
      Vad jag vet kommer inte några mängder ny kameror nu – men till våren brukar det ju komma ett antal! Kanske en WB2100?
      Lycka till med ditt kameraval!

Leave a Reply

